Suikervrije drankjes tegen overgewicht bij kinderen
Prof. dr. M.B. Katan
Gezondheidswetenschappen
Vrije Universiteit Amsterdam
Het aantal mensen met overgewicht in Nederland stijgt nog steeds. Met name onder kinderen neemt het overgewicht toe. Sommige kinderen vertonen als gevolg hiervan al tekenen van diabetes. Overgewicht is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten en ontstaat als er via de mond meer energie het lichaam binnenkomt, dan dat er dagelijks wordt verbruikt. Bij kinderen wordt het veelvuldig gebruik van suikerhoudende frisdranken vaak aangewezen als een belangrijke boosdoener voor overgewicht. Goed wetenschappelijk bewijs voor die bewering ontbreekt echter.
Doel van het project
Doel van dit project is de invloed van suikerhoudende frisdrank op het lichaamsgewicht van kinderen op een wetenschappelijk verantwoorde manier te onderzoeken. Hiertoe zullen vijfhonderd kinderen (vijf tot tien jaar oud) anderhalf jaar lang dagelijks een flesje frisdrank drinken. Bij de helft van de kinderen bevat de frisdrank suiker, bij de andere helft van de kinderen is de frisdrank suikervrij. De kinderen (en hun ouders) weten tijdens het onderzoek niet welke soort frisdrank zij drinken. Aan het eind van de onderzoeksperiode zal blijken welke invloed het drinken van suikerhoudende frisdrank heeft gehad op het gewicht en de hoeveelheid lichaamsvet van de kinderen en of de suikerhoudende frisdrank wel zo’n belangrijke factor is bij het ontstaan van overgewicht bij kinderen als altijd wordt beweerd.
Op grond van de uitkomsten van dit onderzoek zullen beleidsmakers beter in staat zijn gerichte maatregelen te ontwikkelen om het groeiende overgewicht onder kinderen een halt toe te roepen.
- Wat vindt u van deze informatie? Breng uw stem uit:
-

