Visvetzuren niet altijd gezond

Dr. R. Coronel
Experimentele Cardiologie
Cardiovascular Research Institute Amsterdam (CRIA)
AMC Amsterdam
&
Dr. P.L. Zock
Humane Voeding en Epidemiologie
Wageningen Universiteit

Regelmatig vette vis eten (onder andere zalm, makreel) beschermt gezonde mensen tegen fatale hartaandoeningen zoals een acute hartstilstand of kamerfibrilleren, blijkt uit diverse onderzoeken. Verantwoordelijk voor deze bescherming zijn de vetzuren in de vis, de zogeheten omega 3-vetzuren. Echter voor mensen met een reeds bestaande hartafwijking ligt de situatie ingewikkelder, blijkt uit recent onderzoek. Waar mensen met hartfalen en mensen die reeds een hartinfarct hebben doorgemaakt baat hebben bij extra omega 3-vetzuren, bijvoorbeeld in de vorm van visoliecapsules, blijken mensen met angina pectoris (tijdelijke pijn op de borst bij inspanning) bij het gebruik van extra omega 3-vetzuren juist meer kans te hebben op een (fatale) hartritmestoornis, dat wil zeggen ongecoördineerd samentrekken van de hartspier.

Doel van het project

Dit onderzoek, uitgevoerd aan harten van mensen, varkens en konijnen, laat zien hoe genoemd verschil tot stand komt. Extra omega 3-vetzuren in de voeding leidt tot extra omega 3-vetzuren in de hartspiercellen. Dit blijkt een tegengestelde werking te hebben op de mechanismen die leiden tot hartritmestoornissen bij respectievelijk angina pectoris en bij hartfalen of na een hartinfarct. Bij angina pectoris ontstaan de hartritmestoornissen doordat de elektrische prikkel die de spier laat samentrekken enige tijd blijft rondcirkelen rondom een slecht doorbloed deel van de hartspier. Doordat de extra omega 3-vetzuren de hartspiercellen gevoeliger maken voor de elektrische prikkel stijgt ook de kans op ongecoördineerd samentrekken van de spier onder invloed van de rondcirkelende elektrische prikkel. Hartritmestoornissen na een hartinfarct of bij hartfalen komen daarentegen voort uit een overmaat aan het mineraal calcium in de hartspiercel. Extra omega 3-vetzuren in de hartspiercellen blijkt de hoeveelheid calcium in de hartspiercel te verminderen. Hierdoor daalt de kans op hartritmestoornissen.

© 2009 Nederlandse Hartstichting. Laatste herziening: vrijdag 12 juni 2009 - Ontwikkeld door VI Company

openen
sluiten